Nadváha môže byť výhodou

Kedy nadváha pomáha zdraviu? Je lepšie dosiahnúť ideálnu hmotnosť alebo si držať pár kíl navyše? Kedy platí, že nadváha je výhodou?

Je všeobecne známe, že štíhla línia je lepšia v prevencii chorôb, ale čo ak už nejakou chorobou trpíme? Nie je výhodnejšie mať pár kíl navyše, keď sa hovorí, že kým tučný schudne, chudý zomrie?

nadváha a obezita

Po korone sme pribrali

Domáca karanténa spôsobila, že sme viac času sedeli doma a jedli. Znížil sa tak fyzický výdaj a zvýšil príjem energie. Ak prijatú energiu nespotrebujeme, ukladá sa a my priberáme.

Domáce cvičenie je dobré, ale poriadny pohyb teda športovú aktivitu to nenahradí. Stalo sa tak, že viacerí sme nejaké to kilo až dva pribrali.

Je priberanie riziko?

Ak máme nadváhu alebo obezitu, nastávajú v našom organizme metabolické zmeny. Vznikajú zápaly v tukovom tkanive, znížená citlivosť k vlastnému inzulínu, to vedie k riziku vzniku cukrovky. Obézny človek je tiež náchylnejší na choroby a infekcie.

Ak je však obézny v dobrej fyzickej kondícii, lepšie ochoreniam odoláva.

Ak viac času sedíme za počítačom alebo pred telkou, sme v riziku.

maškrtenie a nadváha

Merítko nadváhy a zdravia

Najlepším ukazovateľom rizika metabolických komplikácii a aj nadváhy stále ostáva obvod pása. Ukladanie tuku v oblasti brucha je rizikovejšie ako tuk uložený v oblasti stehien či bokov.

Rýchly pomocník je teda odmerať si obvod pása.

Zvýšené riziko u mužov predstavuje obvod pása viac ako 94 cm a u žien viac ako 80 cm. Veľmi vysoké zdravotné riziko značí u mužov obvod pása nad 102 cm a u žien nad 88 cm.

Pozor na skrytú obezitu

Obvod pása veľmi dobre koreluje s hmotnosťou, ale nemusí vypovedať o skutočnej nadváhe. Môžeme mať obvod pása v norme, ale tuky môžeme mať skryté v oblasti okolo orgánov. Hovoríme tomu skrytá obezita.

Rizikový sú ľudia, ktorí vôbec necvičia a nezdravo sa stravujú. Navonok sú štíhli, ale sú tuční vo vnútri.

Odmerať tuk vo vnútri tela sa dá bioimpedačnou metódou. Tá sa robí pomocou špeciálnej diagnostickej váhy. Bezbolestne a za pár sekúnd. Diagnostiku robíme aj my v našom štúdiu v Prešove. Objednať sa môžete TU >>

diagnostika zloženia tela

Ako meranie prebieha a pre koho je vhodné si prečítajte TU >>

Nadmerná hmotnosť v zdraví

Nadváha nemusí byť veľký problém. Je dôležité vedieť, čo je obsahom nadmernej hmotnosti. Ak nám pribúda hmotnosť a jedná sa o nárast svalovej hmoty intenzívnym cvičením je to úplne niečo iné, ako keď pribúda hmotnosť skrz tuk a my necvičíme.

Srdce a cievy na prvom mieste

Najväčší strašiak a číslo 1 v úmrtnosti na Slovenskú sú kardiovaskulárne ochorenia. Vedeli ste že, najsilnejším ukazovateľom rizika úmrtnosti je fyzická zdatnosť?

Fyzická zdatnosť sa hodnotí spotrebou kyslíka pri záťaži, ktorú charakterizuje najlepšie vytrvalostná zdatnosť.

Hmotnosť ako taká tu ide bokom, pretože menšie riziko nesie človek s nadváhou, ktorý ma dobrú fyzickú zdatnosť ako chudý človek, ktorý má zlú fyzickú zdatnosť.

Jednoducho povedané, tučný – cvičiaci je na tom lepšie ako chudý – sediaci.

nadváha a cvičenie

Choroby a nadváha

Všeobecne platí, že štíhla línia je lepšia v prevencii chorôb, ale čo ak už nejakou chorobou trpíme? Nie je výhodnejšie mať pár kíl navyše, keď sa hovorí, že kým tučný schudne, chudý zomrie?

Ak už nejakou chorobou trpíme a liečime sa na ťažké ochorenie, je skutočne lepšie mať pár kíl navyše. Platí to napríklad pre pacientov so srdcovým zlyhávaním. Chudí majú horšiu prognózu ako ľudia s nadváhou.

Schudnúť menej je viac

Často sa stáva, že chceme dosiahnúť ideálnu hmotnosť, ale nevieme si udržať ani schudnutých 5 kg. Je lepšie schudnúť menej a udržať si svoju hmotnosť, ako schudnúť viac a znova to pribrať.

Každá ďalšia diéta je menej efektívna.

Čím viac sa snažíme schudnúť a opakujeme diéty dookola, tým menej sa nám bude dariť. Tu platí pravidlo, menej je viac.

Začať môžeme úpravou jedálnička a to rozdelením si jedla na viac porcií denne v menších množstvách. Ak pridáme aj pohyb, napríklad plávanie či turistiku, už o pár týždňov sa začneme cítiť lepšie a ľahšie.

Profi analýza Vašich stravovacích návykov

Začínate s novým životným štýlom, chudnutím, priberaním alebo naštartovaním si zdravia? Vedeli ste, že až 80% vášho úspechu závisí od vašich stravovacích návykov?

jedálniček analýza

Zistite ako na tom ste. S výsledkami z analýzy presne zistíte, ako sa o seba staráte v zmysle stravovania. A podporíte svoje chudnutie tak až o 80%. Analýzu jedálnička Vám urobíme TU >>

Petra Pavuková
Som expertka na zdravú výživu, redukciu hmotnosti a vášnivá cestovateľka. Odborne Vám pomôžem zbaviť sa nezdravých návykov a dosiahnuť ideálnu hmotnosť, aby ste si mohli s ľahkosťou užívať život, ktorý si zaslúžite. Môj príbeh si prečítajte tu >>
Komentáre
  • Magazín STAR-T

    Stiahnite si TERAZ magazín STAR-T, v ktorom sa dozviete ako dosiahnúť úspech v chudnutí. Stručne - jasne - výstižne! :)

  • Najnovšie články
  • Kategórie