Ako sa mám stravovať?

„Odporúčam nepodliehať každému modernému trendu v stravovaní o ktorom sa niekde dočítate.“

Najhorším prehreškom Slovákov v stravovaní je nepravidelnosť a nezmyselné extrémne diéty, upozorňuje naša výživová poradkyňa Mária Markeová. 🙂

Mária Markeová

Zdroj: aktuality.sk – foto: Peter Brenkus

Mária Markeová verejnosti vysvetlila ako to s tým stravovaním vlastne je. Ako sa Slováci stravujú, ako chudnú, akým trendom podliehajú a vyvolala tak veľký rozruch. Počuli ste už že z chleba sa priberá alebo že mlieko zahlieňuje organizmus? Určite áno 🙂

Pozrime sa na rozhovor, ktorý výživová špecialistka Mária Markeová poskytla pre časopis Život a aktuality.sk, kde článok napísala Marcela Fuknová.

Dnes sa to na Slovensku len tak hmýri výživovými poradcami. Kto je, alebo by mal byť výživový poradca?

Určite by mal mať ukončené vysokoškolské vzdelanie v odbore. Mal by to byť lekár alebo vyštudovaný nutričný poradca či nutričný terapeut. Ja som napríklad inžinierka výživy a mám šesť rokov praxe vo výživovom poradenstve. Mal by sa zaujímať nielen o vašu hmotnosť, ale aj o zloženie tela. Koľko máte svalovej hmoty, koľko vody, tuku.

Určite by som si nevybrala výživového poradcu, ktorý ponúka rôzne výživové doplnky. Strava má byť prirodzená. Mal by sa zaujímať o vašu fyzickú aktivitu, pracovnú záťaž, situáciu v rodine. To všetko totiž výživu ovplyvňuje. Ak to poradcu nezaujíma, jeho odbornosť je pochybná.

Dvojtýždňový kurz o výžive teda nestačí.

To určite nie. Práve nedávno som sa rozprávala s jednou absolventkou takéhoto kurzu. Mýlila si mikroživiny s makrobiotikami. Za taký krátky čas sa jednoducho nedajú získať vedomosti o fyziológii človeka, o klinickej výžive.

Na výživové poradenstvo nestačí kurz ani nejaká prečítaná lieteratúra. A ani vlastná skúsenosť s úpravou stravy či chudnutím. Všetci sme síce ľudia, ale každý z nás je špecifický. To, čo vyhovuje mne, nemusí vyhovovať inému.

Čo ste vyštudovali vy?

Odbor s názvom Výživa ľudí na Slovenskej poľnohospodárskej univerzite (SPU) v Nitre. Päťročné štúdium ukončené titulom inžinier. SPU je technická univerzita, preto titul inžinier. Počas prvých troch rokov sme získali vedomosti o potravinách. Potom na inžinierskom stupni sme sa už konkrétne venovali klinickej výžive, tehotenskej výžive, výžive detí, seniorov. Prednášali nám lekári.

S akými problémami sa ľudia na vás najčastejšie obracajú?

Najčastejšie potrebujú zredukovať hmotnosť. Robím však aj výživu pre tehotné ženy a pre ženy, ktoré chcú otehotnieť, a taktiež sa venujem racionálnej strave. Je to strava, ktorá by mala nasledovať po redukčnej diéte. Má svoje špecifiká. Je iná ako strava v redukčnej fáze.

Viete poradiť s výživou aj ľuďom trpiacim potravinovými alergiami či intoleranciami?

Áno. Žiaľ, prichádza ich stále viac.

Prečo ich počet stúpa?

Ľudia dnes často experimentujú so zložením stravy. Vylúčia zo stravy chlieb, mliečne výrobky, pretože „sa z toho chudne“. Organizmus si potom zrazu už nevie vyprodukovať látky potrebné na ich trávenie a predispozícia na danú intoleranciu či alergiu sa môže prejaviť. Za niektoré potravinové alergie či intolerancie si teda môžeme aj sami.

Ak napríklad vylúčime zo stravy lepok, hoci nie sme celiatici, môžeme si utlmiť vlastnú produkciu enzýmov, ktoré ho dokážu metabolizovať. Hoci sme pôvodne vôbec nemali problémy s lepkom, takto si ich môžeme vyrobiť.

Nechajte sa otestovať ONLINE >>

Podľa vás teda nie je správne úplne vynechať zo stravy napríklad chlieb?

V žiadnom prípade to neodporúčam. Chlieb je úplne prirodzená potravina. Ak ho vylúčime a nenahradíme ho žiadnymi inými polysacharidmi, telo sa dostáva do deficitu. Ak to trvá dlho, nástojčivo si vypýta sacharidy späť. Lenže často je to najmä vo forme sladkostí a vysokoenergetických potravín a potom priberáme.

A čo mlieko? O tom sa zase hovorí, že zahlieňuje organizmus.

Mlieko je prirodzený zdroj bielkovín. Pokiaľ ho človek bez problémov strávi, bolo by veľkou chybou ho zo stravy vynechať. Žiadne štúdie nepotvrdili, že mlieko by zvyšovalo podiel hlienu v tráviacom trakte či v iných orgánoch, je to nezmysel.

Prečo je na Slovensku stále viac ľudí trpiacich nadváhou a obezitou?

Práve kvôli týmto výživovým extrémom. Ľudia skúšajú vegánstvo, vegetariánstvo, rôzne iné trendy. Napríklad nejesť pšenicu, nejesť lepok, vylúčiť mlieko… Takýmto zásahmi si môžeme narušiť metabolizmus a priberáme. Pred pár dňami som sa stretla so ženou, ktorá má nad sto kíl, hoci už štyri roky jedáva iba zeleninu a prijíma len 800 kilokalórií denne. Chlieb má ako zákusok raz za pol roka. Takmer skolabovala.

Najhoršie je, že jej lekárka trvá na tom, že by mala jesť ešte menej ako jedáva teraz a chce, aby si kúpila lieky na chudnutie! Bola som zhrozená. Šesťdesiat percent prijímaných sacharidov potrebuje iba mozog! Telo si ich vie síce vyrobiť zložitými chemickými procesmi aj z nesacharidových potravín, ale nie donekonečna.

V takomto extrémnom prípade je metabolizmus úplne spomalený a človek skutočne priberá, hoci neje takmer nič. Telo si totiž uloží úplne všetko.

Priberanie teda nie je vždy o tom, že jeme veľa?

Naopak, často mám opačnú skúsenosť. Hlavne mladí ľudia veľmi veľa cvičia, športujú a majú neprimeranú stravu k takej intenzívnej fyzickej aktivite. Jedia málo v porovnaní s tým, koľko sa hýbu. Stáva sa aj to, že jedia priveľa a necvičia vôbec, ale skôr sa stretávam s tou prvou možnosťou. Najmä tu, v Bratislave, kde pôsobím.

Nechajte sa otestovať ONLINE >>

Čo je podľa vás najväčším prehreškom pri stravovaní?

Práve nepravidelnosť. Jedenie ráno a potom až neskoro večer. Tiež rôzne nezmyselné jednostranné diéty s vylúčením mnohých dôležitých potravín. A aj nedostatočný pitný režim. Ľudia zabúdajú piť, alebo naschvál obmedzujú tekutiny, aby nemuseli počas služobných ciest či práce často chodiť na toaletu.

Smäd by sme mali mierne predbehnúť. Každú hodinu až hodinu a pol by sme mali vypiť asi 2 decilitre vody. Hlavný dôvod, prečo by sme mali dodržiavať pitný režim je, aby sme doplnili prirodzené denné straty vody v organizme. Aj nadmerný pitný režim však škodí organizmu. Ak vypijete 4 a pol litra vody denne, poškodí vám to obličky. Poškodzuje ich však aj nedostatok tekutín.

Myslíte, že je dôležitejšie čo jeme, alebo koľko jeme?

Nedá sa to povedať. Ak jeme nekvalitné potraviny, telo nemá dostatok živín. Ak jeme priveľa, ide o nadmernú výživu. V oboch prípadoch to má negatívny dosah na zdravie. Nedá sa určiť, čo je lepšie a čo je horšie.

Ak sa človek dopracuje k ťažkej obezite a potrebuje schudnúť niekoľko desiatok kíl, môže to zvládnuť sám bez pomoci odborníka?

Ľudia môžu schudnúť mnoho kilogramov aj sami. Väčšinou však chudnú nesprávnym spôsobom. Buď jedia veľmi obmedzený výber potravín, alebo jedia príliš málo. Tým si telo opäť vyrába deficit vitamínov či niektorých živín.

Ak človek schudne 25 kilogramov nesprávne, posledných desať neschudne, lebo telo sa zablokuje. Vtedy často vyhľadá pomoc odborníka. Lenže v tejto fáze už človek musí na istý čas prejsť na racionálnu stravu a až potom začať, tentoraz správne, znovu redukovať. S pomocou odborníka mu teda takéto chudnutie môže trvať oveľa kratšie a zvládne to bez nechcených následkov na zdraví.

Ako sa teda zbaviť kíl správnym spôsobom, aby sa zabránilo jo-jo efektu. Dá sa to vôbec?

Ak je človek správne nastavený na redukciu hmotnosti, predpísané stravovanie by malo byť preňho prirodzené a dlhodobo udržateľné. Len tak sa dá predísť jo-jo efektu. Tiež nemôžem od niekoho chcieť, aby popri redukčnej diéte cvičil 5-krát do týždňa, keď dlhodobo to robiť nebude a zvládne to možno dvakrát týždenne. Menej je z dlhodobého hľadiska viac.

Lepšie sa chudne ženám, alebo mužom?

Muži sú vo veľkej výhode, pretože majú o 4 až 5 percent vyšší bazálny metabolizmus ako ženy. Aj v pokoji spaľujú oveľa rýchlejšie ako ženy. Ženy navyše majú o 5 percent podkožného tuku viac ako muži. A do tretice – majú viac enzýmov, ktoré pomáhajú tuk spaľovať, než muži a menej tých, ktoré napomáhajú jeho odbúravaniu.

Myslieť na svoje zdravie nestačí. Zistite ako na tom naozaj ste a žite spokojnejšie. ONLINE diagnostika pre Vás TU >>

Majú vplyv na rýchlosť chudnutia vek či hormóny? Ženy zvyknú hovoriť, že po menopauze sa už chudne veľmi ťažko.

Má to istý vplyv na bazálny metabolizmus, spomalí sa asi o 3 až 5 percent. Ženy, ktoré majú pred menopauzou, sa ma často pýtajú, čo majú robiť, aby počas menopauzy nepriberali. Vždy im odpovedám, že by mali ísť do menopauzy so svojou ideálnou hmotnosťou. A keď aj priberú, tak to nebude až o tých 10 kilogramov, ktoré majú už teraz navyše. Netreba sa vzdávať ani vo vyššom veku či po menopauze.

Ak by ste niečo mohli zmeniť na spôsobe stravovania a výžive Slovákov, čo by to bolo?

Skôr by som im chcela odporučiť, aby nepodliehali každému modernému trendu v stravovaní, o ktorom sa niekde dočítajú. Aby bezhlavo neskúšali „diéty pre každého“ podľa rôznych príručiek.

Telo nám skôr odpustí, že zjeme raz za čas nevhodnú potravinu ako to, že budeme jesť úplné minimum. Potom totiž zákonite príde obdobie prejedania sa. To môže stopnúť úbytok hmotnosti až na dva týždne a vzniká začarovaný kruh. Nebojme sa jedla. Snažme sa však riadiť zásadami racionálnej stravy, a ak nevieme ako na to, poraďme sa s odborníkom.

online diagnostika

Porada online >>

Online diagnostiku vyhodnocujú odborníčky na výživu ľudí s mnohoročnou praxou – Ing. Petra Pavuková a Ing. Mária Markeová

Zdroj: aktuality.sk/clanok/510744/chcete-schudnut-a-bojite-sa-jest-robite-chybu-odkazuje-odbornicka/, článok napísala: Marcela Fuknová

Petra Pavuková

Som expertka na zdravú výživu, redukciu hmotnosti a vášnivá cestovateľka. Odborne Vám pomôžem zbaviť sa nezdravých návykov a dosiahnuť ideálnu hmotnosť, aby ste si mohli s ľahkosťou užívať život, ktorý si zaslúžite.

Môj príbeh si prečítajte tu >>

Komentáre